Satiksmes regulators – dažādais luksofors

Mar 14, 2016

dažādais luksofors

Sarkans- dzeltens- zaļš.  Šo krāsu salikumu mūsdienās mācās jau bērnudārzā, un tas liekus komentārus neprasa. Luksofors ir kļuvis par tik pašsaprotamu ikdienas sabiedroto un grūti pat iztēloties, kas varētu notikt bez tiem.

Skatoties ceļu satiksmes video no Indijas vai citām Āzijas valstīm, nereti ir jāšausminās par to, kā tik regulēta satiksme krustojumos. Vai pareizāk sakot – kā tā tiek neregulēta… Taču Rietumos bez satiksmes regulētāja ikdiena vairs nav iedomājama un tas ir drošākais līdzeklis, lai izvairītos no negadījumiem un avārijām.

Nedaudz vēstures.

Interesantā vēsture sākās jau 1868.gadā Londonā, kad intensīvas satiksmes dēļ tika uzstādīts pirmais luksofors. Tam bija nepieciešama regulēšana – to darīja policists ar sviras palīdzību, stāvot apakšā. Gaismas tika darbinātas ar gāzi, tādējādi šī iekārta bija ļoti bīstama. Pēc eksplozijas, kurā bija bojāgājušie, gāzes tos ražot pārtrauca. Pēc 40 gadiem sāka ražot elektriskos satiksmes regulētājus un sākās īsta gaismrāžu renesanse.

Dažādi veidi.

Dažādais luksofors, kas redzams ielās, palīdz dažādās situācijās. Autovadītājiem zināmākie ir šādi:

  • klasiskais – trīskrāsu, kas parasti novietots ietves malā;
  • kustībai noteiktos virzienos, tas papildināts ar zaļas gaismas bultām, ko vairāk atpazīstam kā papildsekcijas. Tas nozīmē, ka atļauts braukt norādītajā virzienā. Šajā gadījumā gan jāatceras, ka priekšroka tāpat ir tiem, kam deg pilnais zaļais signāls;
  • Latvijā ne tik pazīstamā ierīce, kas norāda, kurās joslās drīkst braukt – šajā gadījumā tas tiek norādīts ar attiecīgās krāsas “X” zīmi;
  • pirms vilciena pārbrauktuvēm un tramvaju vadītājiem ir cita veida luksofori, kas paredzēti šo transporta līdzekļu lietošanai.

Jaunas vēsmas.

Salīdzinošs jaunums Latvijā ir luksofors, kas norāda, ka pretimbraucošās joslas transporta plūsma ir apturēta. Tāpat Babītē un Olainē sastopami mūsdienīgi gaismrāži, kas izgudroti Vācijā – tie pielāgojas satiksmes plūsmai. Tas nozīmē, ka, piemēram, naktī nav jāgaida tukšā krustojumā – gudrais regulētājs pats izrēķina nepieciešamo intervālu un zaļā gaisma iedegas ātrāk. Tas noteikti ir nākotnes risinājums.

Paspēt “noķert” zaļo gaismu lielākajai daļai autovadītāju ir liels izaicinājums un pat azarts – katrs zaļās gaismas signāls ir kā maza uzvara. Tāpat “tikt uz zaļā viļņa” ir īsta bauda! Ja vēl tas notiek no rīta, tad liekas, ka veiksme uzsmaidījusi un būs izdevusies diena. Tā kā gaismas ne tikai regulē satiksmi, bet arī rada emocijas.

by | Categories: Autoskolas, Pakalpojumi | Tagged: |

Share with others

No Responses so far | Have Your Say!

Comments are closed.